Jedzenie

17 marca

51

Pistacje, czyli bogactwo witamin – skąd bierze się ich moc?

Pistacje, czyli bogactwo witamin – skąd bierze się ich moc?

Pistacje zaliczane są do orzechów jadalnych, które to są skoncentrowanym źródłem składników odżywczych. Zalecenia Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego sugerują, aby zwiększyć spożycie tej grupy żywności w codziennej diecie. Pistacje pochodzą z Azji Środkowej i Południowo-Zachodniej, natomiast obecnie są szeroko rozpowszechnione w krajach śródziemnomorskich.

Wartość odżywcza pistacji

Są one dobrym źródłem białka roślinnego. Charakteryzują się obecnością białka o pełnym składzie aminokwasów egzogennych. Pistacje są także źródłem wielu witamin, między innymi witaminy A, witaminy E oraz witamin z grupy B. Jeżeli chodzi o składniki mineralne wyróżniają się wśród innych rodzajów orzechów największą zawartością potasu, a oprócz tego zawierają między innymi wapń, żelazo oraz magnez. Pistacje obok orzechów arachidowych zawierają największą wśród orzechów zawartość fitosteroli, mających właściwości obniżające stężenie cholesterolu we krwi oraz antyoksydacyjne. Innymi niezwykle ważnymi składnikami pistacji są luteina i zeaksantyna, należące do karotenoidów, mających silne działanie antyoksydacyjne, a dodatkowo pozytywnie wpływające na zdrowie oczu. Pistacje zawierają również inne składniki o działaniu antyoksydacyjnym takie jak antocyjany, flawonoidy i proantocyjanidyny. Orzechy te mogą także pozytywnie wpływać na zdrowie i samopoczucie kobiet w okresie okołomenopauzalnym ze względu na wysoką zawartość izoflawonów i fitoestrogenów. Pistacje są bogate również w błonnik pokarmowy, wspomagający pracę przewodu pokarmowego. Orzechy te charakteryzują się niską zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych, których spożycie w diecie powinno być ograniczone, a przy tym również wysoką zawartością jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Korzyści ze spożywania pistacji

Badania wykazały, że systematyczne spożywanie orzechów obniża ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. Badania wykazały także, że codzienne spożywanie pistacji może prowadzić do redukcji masy ciała. Prawdopodobnie jest to związane z wysoką zawartością białka i błonnika, co wpływa na wystąpienie silnego uczucia sytości. Dodatkowo spożywanie pistacji może wpływać na zwiększenie wrażliwości na insulinę, co również może pomóc w utracie nadmiernej masy ciała.

Pistacje mogą być spożywane jako przekąska, ale również jako element deserów i dań wytrawnych takich jak na przykład sałatki lub dania z ryb i zupy. Stanowią one bardzo dobrą alternatywę dla wysoko przetworzonych przekąsek negatywnie wpływających na zdrowie, takich jak chipsy czy słodycze. Podsumowując, pistacje są produktem o wysokiej wartości odżywczej, które warto włączać do codziennej diety, ze względu na ich pozytywny wpływ na zdrowie.

Pistacje w dobrej cenie w rodzinnym opakowaniu znajdziesz w naszym sklepie internetowym:
https://slodkie-zdrowie.pl/pl/orzechy/128-pistacje-prazone-solone-1kg-5904730307758.html

Źródła:

  1. Ciemniewska-Żytkiewicz. (2014). Wartość odżywcza orzechów oraz ich znaczenie w diecie.
  2. Goluch i wsp. (2019). Znaczenie orzechów w diecie człowieka.
  3. ncez.pzh.gov.pl/abc-zywienia/talerz-zdrowego/zywienia/
  4. Terzo i wsp. (2017). Health benefits of pistachios consumption.

Komentarze
Zostaw Komentarz